استراتژی تولید محتوا فروشگاه اینترنتی
- توسط مدیر سایت
- چهارشنبه 20 اسفند 1399
اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی چیست؟
شاید مشخصترین دلیلی که بتوان در اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی ذکر کرد این است که با این کار، ترافیک مناسبی را به سمت سایت فروشگاهی خود هدایت میکنید و کسبوکار خود را رونق میدهید. همچنین، این ترافیک حاصل بازدید افراد علاقهمند به محصولات و خدمات شما است به همین دلیل نرخ تبدیل بالایی را به همراه خواهد داشت.
کارهایی که قبل از تولید محتوا فروشگاه اینترنتی باید انجام دهیم
حال که با اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی آشنا شدهاید ممکن است بخواهید به سرعت برای مشتریان خود محتوا تولید کنید. البته استراتژی تولید محتوا در ادامه این مطلب به طور کامل بررسی میشود. اما آنچه که در این مرحله اهمیت دارد این است که فعالیتهایی را قبل از شروع تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی انجام دهید تا تاثیرگذاری استراتژیها به شکل بهتری انجام بگیرد. از اینرو، برخی از فعالیتها مورد نیاز پیش از شروع تولید محتوا را بیان میکنیم.
مشخص کردن مخاطب برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی
این مورد ممکن است در ابتدا قدری عجیب به نظر برسد. اما بسیاری از شرکتها وجود دارند که بدون اطلاع از مخاطب خود شروع به تولید محتوا میکنند. در حقیقت شاید یک شناخت کلی در رابطه با مشتری هدف خود داشته باشند و این شناخت، تنها چیزی است که در اختیار دارند.
متاسفانه در بیشتر موارد چنین شناختی کافی نیست. به عبارت دیگر، صاحبان کسبوکار باید مخاطب خود را به طور دقیق بشناسند. این امر بدان معنی است که باید اطلاعاتی همچون سن، جنس، علاقهمندیها، تفریحات، عادتها و … را به طور کامل در اختیار داشته باشد. با داشتن این اطلاعات میتوان بازار هدف را مشخص کرد. با مشخص شدن بازار هدف، به سایر نیازمندیها جهت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی هدایت میشوید.
به همین دلیل سعی کنید در ابتدا به شکل مناسبی پرسونای مشتری (کاربر) را تهیه کنید تا با مراجعه به آن به راحتی نیازهای بازاریابی خود برای مخاطب را بررسی و تعیین کنید.
انتخاب پلتفرم مناسب
بعد از اینکه مخاطب خود را مشخص کردید، نوبت به آن میرسد که نحوه ارتباط با او را تعیین کنید. تولید محتوا فروشگاه اینترنتی به طور مستقیم با نحوه برقراری تماس با مشتری ارتباط دارد. این ارتباط بر اساس «نقاط تماس» (Touch Points) در نقشه سفر مشتری تعیین میشود. به طور مثال، شبکههای اجتماعی محل مناسبی برای تولید محتوا به شمار میآیند زیرا در این فضا اطلاعات مناسبی هم از مخاطب در اختیار دارید.
این اطلاعات با بررسی نظرات کاربران در رابطه با کسبوکار شما و حوزه تخصصی مورد نظر بدست میآید. البته ابزارهای تحلیلی مختلفی هم به صورت رایگان در این شبکهها قرار دارد که میتوان اطلاعات مورد نظر را از آنها جمعآوری کرد. به یاد داشته باشید که شبکههای اجتماعی تنها انتخاب شما برای تولید محتوا به شمار نمیآیند. وقتی نوع محتوای تولیدی خود را مشخص کرده باشید، فضاهای مختلف دیگری را نیز برای انتشار مطلب مشخص خواهید کرد.
البته اینکه چه محتوایی را در چه زمانی منتشر کنید، به طور مستقیم به مخاطب و محل حضور او در قیف فروش بستگی دارد. در ادامه همین مطلب به طور کامل در رابطه با تولید محتوا بر اساس قیف فروش، توضیحات کاملی ارائه شده است.
انواع استراتژی تولید محتوا فروشگاه اینترنتی
تا اینجا با اهمیت تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی آشنا شدهاید. در ادامه به استراتژیهای مختلف در تولید محتوا فروشگاه اینترنتی اشاره خواهیم کرد. البته شاید برخی از این روشها را حتی پیش از خواندن این مطلب بکار گرفته باشید. با این وجود، بهرهگیری از چندین روش، اثرگذاری به مراتب بهتری را به همراه دارد.
انتخاب نوع محتوای تولیدی
برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی در مرحله اول باید نوع محتوای تولیدی خود را انتخاب کنید. نوع محتوای تولیدی برای فروشگاه اینترنتی را به طور خلاصه میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد.
- ایمیل
- پست شبکه اجتماعی
- مطالب وبلاگی
- برگزاری رویداد
- تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
- رپورتاژ آگهی
انتخاب از میان فهرست بالا ممکن است قدری دشوار باشد. به همین دلیل شاید در ابتدای کار برای انتخاب روش مناسب خود دچار سردرگمی شوید. از اینرو، در این مرحله صرفا یک روش را انتخاب و آن را دنبال کنید. به طور مثال میتوانید از روشهای تولید محتوا در اینستاگرام کمک بگیرید یا شروع به نوشتن مطالب وبلاگی کنید.